Szíj
Eladó új és használt szíj hajtású robogó és motor választékunk.
Amit a szíjhajtásról tudni kell:
- Karbantartási igénye gyakorlatilag nincs. Bizonyos mértékig érdemes tisztán tartani, de semmiféle olajozást, zsírzást és egyebet nem igényel. Ennek megfelelően tisztább rendszer is, mint a láncos hajtás.
- Lényegesen hosszabb élettartamot érünk el: a Harley-Davidson motorkerékpárjainál a mai, modern anyagokból készült szíjak cseréjét 100’000 kilométer megtétele után javasolja a gyár. Természetesen ilyenkor komolyabb tétellel kell számolnunk, mint egy lánccsere forintális része: a különleges teflonos szíjak nem olcsóak – de hálásak.
- Talán a leginkább zajmentes erőátviteli rendszer – főleg abban az esetben, ha egy megfelelő kenés nélküli, vagy már öregebb és megnyúlt lánchoz hasonlítjuk. Az csúnyán tud csörögni-zörögni – a bordásszíjnak soha nincs hangja.
- A csere végrehajtása körülményes. A Harley-Davidson esetében a szíj kicseréléséhez ki kell bontani a lengőkart, valamint szétszedni a primer hajtást is. Így amennyiben nem tervezett csere, hanem tönkremenetel történik, a felkészületlen motoros könnyen tréleres segítségre szorulhat.
- Az áttétel módosítása körülményes és költséges. Mivel a szíj hossza pontosan az adott bordás kerekekhez van méretezve, bármelyikük módosítása új szíjat is igényel. Vagyis a motor esetleges felhasználási módhoz – vagy tulajdonosi elvárásokhoz – igazítása sokkal nehezebb, általában csak szakműhelyben és eléggé sok pénzből valósítható meg. Egyszerűbb lemondani a témáról…
- Költségesebb hajtási mód, mint a lánc. Hiába kell azt sűrűbben cserélni, a motor élettartamára vetített költséghányad így is a szíj esetében lesz magasabb. Igen, akkor is, ha még a lánc fújkálását is beleszámoljuk.
- Sérülékeny: nem véletlenül nem találsz ilyet egyetlen terephasználatra ajánlott motoron sem. Elég egy beszoruló kő, és a szíj könnyen feladja a küzdelmet. Normál, aszfaltos üzemben sokáig tart, de komoly külső fizikai behatások nem tesznek jót neki.