Motor és robogó tuning
Ha szeretnéd hogy robogód erősebb, gyorsabb legyen ezt tuningolással tudod elérni. Egy jól megtuningolt robogó óriási élményhez juttatja utasát.
Tunningolás szempontjából 3 csoportra oszthatjuk a robogókat.
1./ Kis menet teljesítményre tervezett típusok.
2./ Gyárilag fojtott konstrukciók.
3./ Fojtás nélküli robogók.
1./ A kis teljesítményre tervezett robogóknál sokféle feladattal kellene megküzdeni a jó eredmény elérése érdekében. Néhány európai ország /Franciaország,Svájc, Hollandia,Magyarország/ részére gyártott robogó- típus, eleve kis teljesítményű motorral, fojtott és katalizátoros kipuffogóval, pici porlasztóval, korlátozott varió váltóval van szerelve. Ezekből a 40 km/ó végsebességű robogókból, gyors járművet csinálni semmiképpen sem gazdaságos. A felsorolt fődarabok cseréje, többe kerülne, mint amennyit a robogó ér.
2./ A gyárilag fojtott /lassított/ robogókból hazánkban is igen sok fut. Ezekből a motorokból a fojtások kiszerelhetők. Általában a kipufogó könyökcsövében helyeznek a tervezők egy szűkítő betétet, vagy a kipufogó csőre hegesztenek 150-200 mm hosszúságú csőcsonkot, köznyelven: „féregnyúlványt” A varióváltó felkapcsolásának korlátozására távtartó gyűrűket is beépíthetnek a gyártók. A gyűrű kiszerelésével a variátor teljes felváltása is megoldódik. Szükség esetén a levegőszűrőben található esetleges szűkítéseket is el kell távolítani! Ilyenkor nagyobb főfúvóka beszerelése is ajánlatos. A fenti „ ellenszenves „ darabok eltávolítása után, kedvencünk szinte megtáltosodik. Robogónk további tuningolása a következő fejezetben leírtak szerint, sőt a futómű tuninggal kiegészítve, a végtelenségig folytatható.
3./ A fojtásnélküli típusoknál is előfordul, hogy gyújtás elektronikával korlátozzák a motor maximális fordulatszámát. Ezt a korlátozást a gyújtás elektronika cseréjével lehet megszüntetni. Így robogónk végsebessége kb. 20 %-al növekedhet.
Nagyobb teljesítmény és forgatónyomaték elérése érdekében, megnövelt löket térfogatú hengerszettet kell felszerelni.
Motorunk fordulatszámát és teljesítményét rezonátoros /tuning/ kipufogó – rendszer felszerelésével is növelhetjük.
További teljesítmény növekedést, nagyobb porlasztó felszerelésével, a levegőszűrő átalakításával, vagy sport légszűrő használatával tudunk produkálni.
A dinamikusan megnövelt teljesítményt, hosszabb végáttétel beszerelésével közvetíthetjük a hátsó kerékhez.
Precíz munka esetén, a fenti tuningon átesett robogónk gyorsulása és végsebessége jelentősen, 50-60 %-al is megnövekedhet.
A még jobb gyorsulás érdekében tuning-variátort és tuning-kuplungot is lehet beszerelni a primer hajtásba. A variátor és a kuplung legoptimálisabb összehangolására sokféle variógörgő és rugószett áll a tuningolni vágyók rendelkezésére.
Az előzőekben leírt átalakítások, tuningolás után a beépített "erősítők" hatásfokáról is meggyőződhetsz, számszerű végeredményt kapsz a beavatkozás sikeréről, a robogód teljesítményét Dynojet motor teljesítménymérő paddal mérjük.