Kardán

Eladó új és használt kardán hajtású motor választékunk.

Amit a kardán hajtásról tudni érdemes:

  • Alacsony karbantartási igénye van. Pontosabban a tulajdonos részéről semmi, a jármű időszakos karbantartásának elvégzése során a szerviz feladata a benne levő hajtóműolaj lecserélése. Ennek periódusa gyártónként eltérő – egyes gondos tulajdonosok a motor olajcseréjekor minden esetben elvégzik – vagy elvégeztetik – ezt is, hiszen alacsony költséghányadú, nem túl bonyolult művelet.
  • Zajmentes működés: jó esetben annyi hangot sem ad, mint egy szíj – vagy legfeljebb annyit. Azaz semmit. A gyártók döntő része az úgynevezett “kardán-reakciót”, vagyis a gyorsításkor jelentkező emelő- és csavaró erőket különféle műszaki megoldásokkal mára nagyjából teljesen kiküszöbölte.
  • A kardán élettartama igen hosszú: akár több százezer kilométert is elérhet. Jó esetben az eredeti darab együtt megy zúzdába a motorral – persze az egy oldalas, vagyis lényegesen nagyobb csavaró erőknek kitett rendszerek esetében ez nem igaz. Viszont a felújítás az esetek meghatározó többségében itt is egy előre tervezhető művelet – a meghibásodás nem gyakoribb, mint a másik két rendszer esetében.
  • Nos, ez az a módszer, ahol jó eséllyel ha belepusztulsz sem fogsz utólag áttételt módosítani. Amivel legyártották a motort, azzal fog futni egész életében. Persze műszakilag nem abszolút megoldhatatlan – de a költség oldalával szembesülve valószínűleg le fogsz mondani róla.
  • A kardánhajtás és a végén levő szöghajtás a gyártás során is drága – vagyis növelni fogja a motorod újkori árát -, és a javítása is komoly, zsebbenyúlós tétel. Persze pechesebb esetekben sem lesz drágább, mint mondjuk amit ugyanannyi idő alatt láncra költesz – viszont egyszerre sok suskát kiadni senkinek nem esik jól.
  • Mivel sokkal több fémet építenek be két lánckeréknél meg egy láncnál – nem beszélve a szíjról! -, a három lehetőség közül messze a legnehezebb kialakítás.
  • A trakció, vagyis az erőátviteli képesség laza, hepe-hupás talajon – vagyis komolyabb off-road igénybevételnél – gyengébb, így a tömegtöbblet mellett ez is megnehezíti az ilyen rendszerű motorok kemény terepes igénybevételét.